Hem ljuva hem.

Så var jag hemma i Sverige igen. Ber om ursäkt för glappet mellan nu och där jag var sist jag skrev, men det har ärligt talat varit så fruktansvärt jobbigt/tungt/monotont på senaste att jag inte riktigt har känt för att dela med mig. Att skriva en akademisk rapport tillsammans med vietnameserna visade sig om än svårare än tiden i fält. Därav blev det i slutändan så att jag skrev i princip allt själv och spenderade således mina sista dagar i Hanoi med att prestera för två. Kändes som det var den ända möjliga utvägen…
   Såhär tre dagar efter hemkomst är jag mest oerhört glad över att vara hemma. Det har varit spännande att genomföra fältstudien, men jag känner inte riktigt att det i slutändan blev som jag tänkt mig. Visst, jag har fått bra övning inför uppsatsskrivandet i form av praktisk erfarenhet av att tillämpa forskningsmetodik och analys samt att presentera mina resultat i text efter akademisk praxis. Samtidigt hade jag förväntat mig så mycket mer. Som samarbete och utbyte. Min upplevelse av denna kurs kan inte ens liknas vid det utbyte som utlovades utan snarare ser jag det som en envägsutdelning; jag har delat med mig av min kunskap och i princip inte fått något tillbaka. Jag hade verkligen sett framemot att få sila vårt insamlade forskningsmaterial genom våra två olika kulturella filter och sedan sätta dessa två tolkningar i relation till varandra. Min förhoppning var att detta skulle leda till spännande diskussioner som skulle vidga mitt synfält och öppna upp för nya perspektiv. Och generera intressanta resultat. Men när bara den ena parten har ett utvecklat akademiskt kritiskt ramverk att luta sig tillbaka mot blir diskussioner svårt. Likaså ett utbyte. Jag hade kunnat köpa att dra ett större lass till den slutgiltiga rapporten, men att få dra hela lasset själv… Det hade jag inte väntat mig av detta så kallade ”samarbete”. Kursen har snarare än ett samarbete känts som en enda lång prövning av mitt tålamod och min viljekraft; hur mycket motstånd och problem klarar jag innan jag viker mig? Mycket, tydligen, för rapporten blev ju trots allt skriven och inlämnad i tid. Av detta har jag väl i och för sig lärt mig att flexibilitet är A och O under fältstudier i dessa kontexter. Det, och kreativt problemlösande. Men återigen har jag fått möta dessa hinder på egen hand och tillråga på allt dessutom behövt muntra upp och engagera en partner som gång på gång blev nedslagen av de svårigheter vi mötte. Vidare hade jag ju inte väntat mig att jag skulle få behöva spendera tid och energi på att argumentera för att vi INTE skulle kopiera stycken ur andras texter [läs: plagiera]. Tja, jag är nog allt lite besviken. Det kan inte jag inte förneka! Men, förhoppningsvis kommer jag väl om ett tag se tillbaka på fältarbetet med lite distans och uppskatta det på ett sätt som förtillfället inte är möjligt. Till dess njuter jag av att vara hemma och att ha lämnat det bakom mig.


Sverige ja. Äntligen! Mötes av världens bäst välkomst kommittee på Landvetter beståendes av Jakob, mamma och lillebror Theo. Dock får jag inte många lugna stunder här heller. Ganska exakt 7 timmar efter att jag satt min fot på svensk mark fick vi pallra oss iväg till ett Odlarföreningsmöte, men det var det värt! Nu är vi äntligen stolta innehavare av en ca 4 kvm stor jordplätt som förhoppningsvis ska bringa oss sallad, morötter och lök under sommarmånaderna. Så nu blir det till att läsa på; jag har kommit att inse hur bristfälliga mina odlingskunskaper är.  
   Förutom odlingen påbörjar jag nu min examensuppsats i Globala Studier. Fältrapporten kändes som en bra uppvärmning och jag är extremt nöjd med att få skriva uppsatsen på egen hand. Det ska bli skönt att slippa rätta sig efter någon annan och att lägga upp arbetet efter mig själv. Mitt examensarbete kommer handla om hur globaliseringen påverkar unga människors sätt att resonera kring familjebildning, utbildning och arbete. Med studien vill jag skapa förståelse och kunskap om hur globala händelser på arbetsmarknaden får vidare effekter på till exempel familjebildning. För att få en helhetlig bild av detta är mitt första moment i uppsatsskrivandet att hitta intervjupersoner. Så är du mellan 20 – 30 år, bor i Göteborg, har respektive inte har påbörjat familjebildning genom giftermål/föräldraskap eller har respektive inte har högskoleutbildning är du varmt välkommen att höra av dig! Tips på personer som matchat ovanstående mottages även det tacksamt!
 
 

Hue.

Jag har ju legat lite efter med bloggandet så de senaste inläggen har ju mest handlat om att komma ikapp. Därför ska jag idag kompensera er med ett aktuellt inlägg.
   Måndagen den 3 mars begav vi oss till staden Hue för ett så kallat ”writing retreat”. I sin enkelhet innebär det att vi begett oss ifrån Hanoi, med alla dess distraktioner, till Hue för att enbart fokusera på att skriva våra rapporter. Det har gått sådär. Flera gånger har jag bara velat lägga mig ner och bara ge upp. Bent, vår professor och kursansvarige, har flertalet gånger försökt lindra min (och flera andras ångest) genom att pedagogiskt säga: det är inte slutrapporten i sig som är det viktiga, utan processen dit! Dock har detta inte riktigt hjälpt så mycket som en hade kunnat hoppats. Ni som känner mig vet att jag är en ganska [läs: väldigt] ambitiös person och att då hamna i ett forskningsteam med en person som kunskapsmässigt och akademiskt rör sig på ett helt annat plan har varit tufft. Jag har pendlat mellan att vara extremt pedagogisk och tålmodig, och att bli så frustrerad att jag bara rest mig upp och gått. Samtidigt förstår jag att min forskningspartner även hon tycker att situation är extremt krävande, exempelvis när jag kommer och pratar om epistemologiska ställningstaganden och maktteori. Å andra sidan hade jag förväntat mig så mycket mer; när våra respektive FIS-studenter är inne på sitt sista och fjärde år av sin universitetsutbildning hade en ju förväntat sig att de skulle vara aningen mer bevandrade i metodologins och vetenskapens värld. Att behöva förklara saker som för mig och mina med SGS-studenter är så själv klara, som att en ibland måste läsa mellan raderna på var folk säger, känns så konstigt. För att ta ett exempel: många av våra intervjuade påstår sig leva totalt jämställt, samtidigt som de under samma intervju säger att kvinnor inte kan ta alla sorters beslut just för att de är kvinnor, vilket leder till att män tar alla viktiga beslut. Vidare har flera kvinnor berättat för oss hur de blivit bortgifta under sin ungdom på grund av att deras familj inte haft råd att försörja dem, vilket lett till att många av dem inte ens gått ut grundskolan eftersom de efter giftermålet förväntas ta hand om hushållet. Detta leder vidare till att de inte kan göra något annat än att ägna sig åt jordbruk, eftersom de inte har färdigheter nog att söka sig till något jobb utanför hushållet. När en, trots dessa observationer, får höra: men de SÄGER ju att de är jämställda? då blir en lite trött. Kritiskt tänkande är tydligen ingenting de lär ut i den vietnamesiska universitets världen… Nu är i vart fall denna pers över och vi [läs: jag] har hunnit producera ca 8 sidor av vår 30 sidor långa rapport. Tror dock arbetet med rapporten kommer gå så mycket lättare, och därmed fortare, när jag inte behöver ägna tid åt att förklara varenda liten detalj av vad ett akademiskt skrivande består av.

 

 

Hur som helst, lite trevligt har vi hunnit haft det här i Hue. Exempelvis kan jag meddela att maten varit fanatisk - Hue är tydligen känt för sin ”kryddiga” och vegetariska mat. Kryddig mat är dock inte stark mat, det innebär i princip bara att de faktiskt kryddar maten så att den smakar något. Och det är ju trevligt! Denna goda mat består för min del av bland annat av en sauterad tofu med svamp och ris och aubergine med gräddig svamp-sås. MUMS! För de köttätande har den kulinariska favoriten bestått av färska vårrullar. En kväll var de dessutom såpass modiga att de beställde in sniglar till ölen, det kvalade dock inte in på deras godast-lista. Fast inte äckligast heller, och det är ju alltid något!

 


 

Vidare har vi även hunnit besöka Imperial City och Ming Mangs grav, med andra ord sevärdheter. Det förstnämnda är något så när en kopia av Förbjudna staden i Peking, om än en sämre kopia. Eftersom Hue tidigare verkat som huvudstad i Vietnam, består ”Imperial City” av lämningar av det före detta kejserliga palatset. Under hela mitt besök där gick jag runt och tänkte på hur otroligt mycket spektakulärare allt är i Kina. Det irriterade mig något så infernaliskt att jag till och med hade svårt att njuta av lugnet platsen var insvept i. En del av irritationen, måste jag dock erkänna, ligger även i den vietnamesiska så kallade restaureringen. Det är alltså ingen restaurering i svensk bemärkelse, utan det de gör är att rämnar de gamla till grunden och sen bygger det nytt. Och det syns så mycket att det är nybyggt och inte original att en liksom blir irriterad. Varför kan de inte bara renovera istället för att förstöra?!

 
 

Ming Mang var den andra kejsaren av Ngyuen dynastin, vilken är den sista kejserliga dynastin i Vietnam. Hans grav var ett betydligt trevligare ställe att besöka än Imperial City. Beläget 1,2 mil utanför Hue stad tog vi en trevlig taxifärd dit och kunde på vägen njuta av grönskan som omgärdar staden. Dessutom hade vi lite tur på plats - troligtvis på grund av det lite sämre vädret var det knappt några andra turister på plats. Det var så fruktansvärt fridfullt och vackert, att jag nog måste säga att detta besök kvalar in på min topplista över bästa saker jag gjort i Vietnam! Dessutom var graven omgärdad av en härlig skog - vad mer kan en önska sig?! Lite tråkigt var dock att självaste graven var stängd. Det var dock ingenting att hänga läpp över, tydligen är graven bara öppen för åskadan en dag per år och det är på Ming Mangs dödsdag. 

 
Vanan trogen tänker jag även avsluta detta inlägg med lite bilder som jag inte riktigt kan placera under någon rubrik. 


 
 

 

Sista kapitlet om bergslivet.

Då mitt förra inlägg kändes så fruktansvärt deprimerande kommer här ett gladare inkluderande mitt favoritpar! Den här historian innehåller dock några sorgliga inslag, men generellt sätt är den trevlig! Det här paret är ganska fattiga. Att dessutom höra dem berätta hur skamsna de är över att inte kunna ge sin familj allt det den behöver gör historien ännu mer deppig och svider i mitt hjärta. Samtidigt är det fina i kråksången att de ändå är bland de varmaste och välkomnande människor jag någonsin mött! Varje gång vi besökt dem har de ställt till med fest och bjudit oss på det vegetariska de har att erbjuda, det vill säga ägg från sina höns och ris. Jag är så överväldigad över hur mycket glädje och skratt de lockat fram ur mig! Som denna dag när de kände att det var fotograferings dags. Det började med middag, så klart, med tillhörande risvin. Sedan rörde sig fotosessionen ut för att dokumentera dem tillsammans. Thao tyckte dock att de var för stela så hon fick dem att hålla i handen. Det var första gången jag såg något gift par i det här samhället vara varandra nära. Ingen här visar känslor gentemot sin respektive, vilket för mig är så himla konstigt; vad är meningen med att vara med någon när en inte får vara kär? Hur som, efter detta var det dags att posera med djuren och mitt i allt så satte sig mannen på en buffel! Väldigt spexigt! Efter det skrattade vi gott och återgick till att ha det trevligt!
 
 
Tänkte avsluta det här inlägget, och där med också kapitlet om min tid i bergen, men lite random bilder från min tid där.

 
Inledningen visar hur risvinsproduktionen går till, följt av en bild på proffessor Bent och hans forskningspartner och fru Thao. Sedan följer två bilder på farmorn när hon förbereder jordnötter till middagen. 



Här kan ni beskåda när elden tänts. I ca en veckas tid trodde jag att dessa eldar aldrig läts brinna ut, för jag såg aldrig någon tända dem. Ack så fel jag hade! Efter det kommer en bild där vi försöker förklara hur vi "forskar" genom PRA metoder. 


'
 
Här ser vi någon utföra underhållsarbete på elledningarna och en unge i traditionell hatt. Sen var jag tvungen att posera lite med denna utsökta banan. När jag träffade My denna dag blev jag väldigt exalterad - jag hade alltså inte träffat någon hemifrån på evigheter så jag blev väldigt glad över att kunna kommunicera obehindrat på svenska ett tag.
 
 
De här bilderna får tala för sig själva.
 
 
Det här är alltså bilderna på när vi ska lämna fältet första gången. Jag var så glad över att få komma bort lite att jag med lätta steg traskade ner för berget trots mina 18kg packning på ryggen. Som ni ser var även Johan exalterad över att få en liten paus från "lantlivet". Sista bilden visar hur en kan utrymma en buss på fler sätt en genom dörren. Så det var det. Hej då Nam Dich och hejdå vietnameiskt bergsliv!
 

Bröllop.

En dag hade vi äran att få gå på Tay bröllop! Det är tradition för Tay att brudgummen åker hem till bruden, som bor hos sin föräldrar, och ”hämtar hem” sin nya brud. Sen blir det fest. Vi hade dock lite otur, för i vanliga fall får bröllopsgästerna följa med på denna hämtning, men eftersom bruden bodde i en annan stad var det inte möjligt för oss att delta. Därför hoppade vi direkt in i festligheterna istället, när alla formaliteter var överstökade.

 

Hemmet hos brudgummen hade dekorerats och gjorts om till festlokal. Först när vi anlände fick vi som vanligt en varsin kopp thé att dricka, och sedan fick vi gå in för att beskåda och önska bruden lycka till. När de såg mig och Johan bröt det dock ut ett hetsigt samtal och helt plötsligt blev vi visade till ett bord där både bruden och brudgummen slog sig ned. Vi fick då reda på att vi fått hedersäran att få äta och dricka med brudparet. Brudgummen avvek dock väldigt snabbt, men bruden satt kvar länge med oss och njöt av maten som vi sett förberetts under flera dagar. Jag kunde äta en rätt för resten bestod av kött, men det gjorde inte så mycket.

 
Generellt sätt måste jag dock säga att det för mig kändes som en ganska tragisk tillställning. Redan klockan 12.00 hade många av gästerna blivit överförfriskade och var allmänt brötiga (föreställer er ca 3-tid på natten i Sverige). Karaoken hade även den gått på, så vårt samtal med bruden kantades av falsksång. Vi fick även veta att bruden bara var 19år gammal. Runt kl 12.30 fick vi fly tillställningen för då hade en berusad man blivit för otrevlig på grund av att vi inte ville dricka mer med honom - det hjälpte inte att förklara att vi var därför att ”jobba” med vår studie och därför inte kunde dricka mer så tidigt på dagen. Innan vi flydde fick vi dock ta en sväng förbi notarien som noterade vår brudgåva och tog våra namn.
   Efter det följde en intensiv dag av intervjuer, följt av middag hos vår granne Mrs Ming. Vi gav henne bilden hon önskat, som vi skrivit ut under tiden i Ving Quang, men hon var inte helt nöjd eftersom hennes skärp såg för ljusblått ut. Jag försökte förklara att bilderna inte sett ut så i min dator utan att det var de som skrev ut dem som gjort så, av någon anledning. Då bara skrattade hon. Denna kväll var även hennes man, Mr Ming, hemma. Vi fick reda på att han var schaman, men en tystlåtnare person får en tyvärr leta efter. Han ville inte berätta något om schamanismen, och den enda fråga jag egentligen fick svar på var att kvinnor inte kunde bli schamaner. Efter detta svar återgick han demonstrativt till sin pipa, och vi satte igång med maten.

 

En vanlig dag i fält.

En dag uppe i bergen så bestämde vi oss för att prata med ledaren för Women Union i vår by. Så, det var bara att börja traska den branta vägen dit. När vi äntligen nått hennes hushåll visade det sig att hon inte var hemma, men däremot var hennes svärmor och svärfar det tillsammans med hennes två söner. Hos Tay är det vanligt att äldsta sonen stannar kvar i sina föräldrars hus när denne gift sig, och så flyttar hans fru in. Under tiden svärföräldrarna fortfarande är krya och klara är det de som tar alla beslut i hushållen. Den sociala strukturen i Tay-samhället är väldigt hierarkiskt ordnad både efter ålder och kön; de som står högst i rang är äldre män följt av äldre kvinnor. När svärföräldrarna sedan blir för gamla för att bidra till hushållet är det den äldsta sonen och hans fru som tar över beslutsmandatet, men de har även en skyldighet att se efter föräldrarna tills dess att de dör.

 

 
Eftersom hon inte var hemma beslutade vi oss för att återkomma dagen därpå istället, och styrde därefter kosan ner mot stan för att köpa rent dricksvatten. På vägen ner till stan mötes vi som vanligt av diverse djur. Det är härligt att promenera här och se alla djur som lever lyckligt och fritt! De enda som inte får ströva helt fritt är getterna av någon anledning. Jag har fått förklarat för mig att detta beror på att de så ofta springer ut i vägen och blir påkörda om de får gå helt fritt. Dock tänker jag att de måste väl vara en risk med alla djur? Eller är getterna så mycket snabbare att de hinner längre på samma tid? 
 
 
I staden kan du köpa diverse saker och du stöter även på en hel del udda grejor. Som de här brukarna med gigantiska bin/getingar som stod och jäste för att bli någon sorts alkohol.

 
 

Hur som helst, dagen efter gjorde vi ett nytt försök och hade mer tur - idag var hon hemma. Som vanligt blev vi bjudna på varsin kopp thé (som odlas i området, för övrigt). Dock kom spritflaskan fram ganska fort, men den här gången kändes den inte lika hotfull och jobbig. Tror det berodde på att jag blev positivt överraskad; alla andra som tvingat oss att dricka, och som jag sett dricka för den delen, var män. Så när denna kvinna, ledigt, föreslår att vi ska ta oss en slurk risvin kl 11 på förmiddag kände jag - varför inte? Hon gjorde överlag ett väldigt bra intryck på mig - hon var så mycket självsäkrare än alla andra Tay kvinnor vi hittills mött. Vidare stod hon för sin åsikt och skämdes inte över den, och det är något jag beundrar. Särskilt där eftersom det inte är lika lätt att uttrycka sin ståndpunkt som hemma. Hennes nyfikenhet gjorde mig också på gott humör - ogenerat ställde hon en passa frågor som säkerligen skulle kvalificeras som av privat karaktär. Det var härligt att sitta där och så lättsamt prata med en människa rakt över kultur- och språkgränser!
   Som vanligt när en har rolig försvann tiden ganska snabbt och det var dags för oss att gå vidare. Då insisterade hon på att vi skulle träffa hennes vänner, och återigen tänkte jag - varför inte? Så vi började en promenad bort mot hennes väninnas hus. Det var en väldigt trevlig promenad, för första gången i Nam Dich så lös solen på oss!


Vi fann hennes väninna ute på fältet planterandes en planta som brukades till att färga kläder. Hon var nästan klar med sitt dagsverk, och vi alla högg in för att hjälpa henne med det sista. Väl hemma hos henne var det dags för ytterligare en kopp thé följt av risvin. Ganska snart igen hade vi fallit tillbaka in i ett trevligt samtal, men även här försvann tiden allt för snabbt. Då vi under kvällen hade en middag inplanerad hos vice presidenten, som vi bara inte kunde missa, så vi fick tacka för oss och lovade att återkomma en annan dag. Så var det bara till att börja traska igen.

 

Middagen hos Vice Presidenten av Nam Dich och hans fru (som var vår värds äldsta dotter) var mycket trevlig och vi fick dessutom sällskap av Hanna och Tien (som bodde hos vice presidentens föräldrar). Vice Presidenten och hans fru bor i ett "modernt" Tay hus som de byggt åt sig själva. Dock ansåg jag det mindre praktiskt - eftersom de hade robusta träplankor istället för bambugolv kunde skräp inte skyfflas ner i hålen. Vidare hade de inte heller någon eldstad, så maten fick lagas i ett separat hus. Frun bar heller inga traditionella Tay kläder, inte heller armbanden som en enligt Tay-traditionen skall bära som gift. Jag satt och klurade en hel del på hur mycket utveckling vissa kulturer och tradtionter verkligen tål, men detta var givetvis inget jag kunde dela med mig av eftersom de var otroligt stolta över sitt hus.
 
 
Så blev det dags att bryta upp och tacka för sig ytterligare en gång denna dag. Dock var det mindre trevligt att bege sig hemåt denna gång - det blir kolsvart där redan kl 17.30 och det finns inga gatlyktor, som ni säkert förstår. Tack och lov hade jag varit förutseende nog att ta med mig pannlampan, annars hade vi nog aldrig kommit hem! Min partner tyckte dock att det var väldigt problematiskt att vandra i mörkret då det finns mycket spöken i dessa trakter. Är övertygad om att hon, liksom alla andra FIS-studenter (vilket jag fått reda på i efterhand), bar på en vitlök för att skydda sig mot dessa spöken. Jag kan meddela att vi under vår 40 minuters promenad hem inte stötte på ett enda spöke - om detta berodde på min pannlampa eller hennes potentiella vitlök vet jag dock inte.
 

Sista dagen i fält - del 2.

Efter middagen hos Ida och uppsamlingen i ”stan” så var det så dags att bege sig den branta vägen hem för ytterligare en avskedsmiddag tillsammans med vår värdfamilj. Det brukar vara jobbigt att gå hem eftersom det innebär en 30minuters promenad i ständig brant uppförsbacke, men med risvin, öl och festmåltidsmat i magen var det snäppet jobbigare än vanligt. Hur som helst så kan det inte ha synts mycket på mig, för vi möte folk på vägen hem (som vanligt) som gav mig beröm för min bergsbestigning (som vanligt). Tydligen är alla här väldigt imponerade av min kondition och min fart upp för alla branta backar. Såpass imponerade att de har börjat överväga om mina ”tjocka lår” kanske inte är så feta utan snarare muskulösa. Vid det här laget var jag så himla trött på att folk klämde på mina lår och vader och skojade om min ”extrema” längd att jag kunde spy - det var ett populärt skämt- och samtalsämne vid varje middag. Så det blev en lättnad när skämtet började dö ut och ersättas av beröm.
   
Hur som, på vägen hem möte vi Diem - vår 13 åriga granne. Hon gick i skolan men hjälpte ofta sina föräldrar med deras jordbruk och djurhållning. Hon var exempelvis med oss och odlade majs och ofta möte vi henne när hon var ute och vallade sina föräldrars bufflar. Vidare hjälpte hon även Mrs Ming (den äldre kvinnan jag postat bilder på tidigare) genom att göra diverse hushållssysslor samt genom att sova där de nätter hennes man var borta. Detta eftersom Mrs Ming tydligen tyckte det var obehagligt att sova helt själv i huset, vilket jag kan förstå.

 

Väl hemma packade vi snabbt ihop våra saker, och under tiden vi gjorde det hann några gäster dyka upp bestående av Mrs Ming, Diem och en till kvinna jag inte minns namnet på. Så var det då dags för själva middagen. Idag lagade Phong maten medans Hing njöt av sin pipa. Vanan trogen bestod den som vanligt av tofu i tomatsås, stekt ägg med gräslök, fermenterad salladskål och ris. Dock hade de festat till det kvällen till ära och lagt till ytterligare en rätt till standardmenyn (som för övrigt serverades så väl till frukost, som lunch som middag); jordnötter. Jag ska dock inte klaga, jag har som sagt haft en väldig tur med maten eftersom de varken stekt den i grisfett eller rört i fisksås, som de har som vana att göra här i Vietnam.
 
 

Ungefär 10min in i måltiden kom även spriten fram. Det är väldigt svårt att inte dricka här, kan jag meddela er. För det första så ses det gemensamma drickandet som något som för personer närmare, som en sorts ritual där en visar sina vänskapliga intentioner. Sen är det ju dessutom så, precis som hemma, att folk helt enkelt slappnar av när de dricker och därför blir lättare att komma in på livet. För det tredje är det väldigt svårt att undvika drickandet för exakt alla dricker, och betydligt mer frekvent än hemma. Så när spriten kommer fram även under denna kväll blev jag inte direkt förvånad. Kan vidare även berätta att alla bränner sin egen sprit, dock på olika råvaror så som ris, manoik och majs. Hur som helst, först tar de fram en petflaska jag inte sätt innan, och så heller de bara upp till mig och min partner Thao. Sedan förklarar de att det är speciellt sprit från det nordligaste av Vietnam där de bränner spriten så att alkoholhalten ska bli extra hög och denna ville de bjuda oss på. Av artighet kunde jag ju inte göra annat än att smaka på denna ”fin dricka”, men det var inte trevligt! Det kändes som det brann i halsen och jag började så klart hosta, till allas underhållning. Det som sedan händer, när alla skrattat klart, är att de tar sin egna hembrända sprit och spär ut med. Måste dock säga att jag kände mig väldigt hedrad när till och med farmorn ville ta sig en skål med mig - jag har inte sett henne dricka en enda gång under min tid hos denna familjen. Jag hoppas därmed att jag har gjort ett bra intryck på henne!

 
 
Tack och lov var drickandet ganska snabbt överstökat och vi tog oss istället an ytterligare en fotosession i traditionella Tay-kläder. Mrs Ming skämtade dessutom till det och prövade mina glasögon. Och det kändes liksom fint att avsluta vår tid tillsammans så - skrattandes framför kameran. Eftersom de flertalet gånger bett mig visa alla bilder jag kunde av mina tidigare resor och mitt liv kändes det så kul att de nu även blivit en del av min bildsamling och därmed också mitt liv.
 

Avskedsmiddagen led så sakta men säkert mot sitt slut, och när alla gäster gått hem upptäcker vi att en av grisarna håller på att föda. Så min sista morgon i Nam Dich fick jag se de fem söta kultingarna som fötts under vår sista natt i bergen - det kändes nästan som någon sorts tecken. Fast på vad vet jag inte. På morgonen sa vi så vårt sista farväl till alla; Mr Hing, Phong, farmorn och alla djuren. Sedan traskade vi ner för berget med all vår packning och höll en presentation av allt vi gjort i bergen för tjänstemän på Folkets Kommitté i Nam Dich. Sen bar det så äntligen av tillbaka mot civilisationen.

 
 

 

Sista dagen i fält - del 1.

Efter 1h timmes Thai-massage känner jag mig redo att börja dela med mig av min upplevelse av livet i Nam Dich, By 1, i provinsen Ha Giang. Det har hänt så mycket de 8 dagarna jag varit i fält, så jag får helt enkelt delge er lite i taget. Och jag tänker börja med att berätta om vårt besök hos Idas familj som bodde väldigt långt bort och uppe på ett berg. Frustrationen i fält har varit stor för de flesta av oss; har den inte kretsat kring studiesituationen, så har den handlat om livet som avskuren från verkligheten och den isolering en kan känna när en är i beroende av att någon annan ska kommunicera åt en. Därför var vi i torsdags, det vill säga vår sista dag i fält, väldigt trötta på allt och i behov av ett trevligt avbrott. Så vi studenter som bodde nära varandra beslutade oss för att traska upp till Ida och njuta av utsikten och trevligt sällskap. Det var en mödosam uppgift att ta sig upp dit och det var dessutom inte det lättaste att hitta rätt bland alla små stigar. Så vi fick gå på känsla och passa på att fråga om vägen de gånger vi möte någon.
 
 
Det var dock värt besväret för när vi väl kom upp väntade oss en festmåltid. Men innan middagen fick vi lov att posera i de traditonella Tay-kläderna tillsammans med värdarna för festen. Det var inte det lättaste att få på sig dessa dräkter, för vi är snäppet större en genomsnittliga vietnamesen. Männen i familjen tyckte nog det var ganska underhållande att se oss försöka klämma oss ner i dessa tatja dräkter. 
 
 
Sen så blev det då äntligen dags för festmåltiden, som hägrat under bergsbestigningen. Givetvis kom även spriten fram, och någonstanns efter 5 koppar risvin var vi såpass varma i kläderna att vi kunde bjuda på svenska snapsvisor som "Helan går".
 
 
Sen blev det fotodags igen och den här gången fick jag med hela gänget!
 
 
Sen blev det så dags att tänka på refrägen, eftersom det var långt hem och många av oss hade andra avskedsfester att gå på hos våra värdfamiljer. Vägen hem var dock låååååång, men väldigt vacker.
 
 
Väl nere i stan slöt fler upp, och vi beslutade oss för att ta några öl för att hålla uppe den glada stämningen tills nästa fest började runt kl 17.30 hos våra värdfamiljer. Eftersom det här var slutet på vår tid i fält hade många av oss intressanta upplevelser att ventilera - som exempelvis hur svårt det är att gå på "toa" i ett hål. Sådana ämnen uppskattades dock inte lika mycket av våra vietnamesiska motsvarigheter som skämdes en aning över vår pinsamhet.
 
 
Hur som, det var början på vår sista dag i fält. Fortsättning följer...
 
RSS 2.0