Konfusianism och smittsamma djur.
Igår var ytterligare en dag av sightseeing. För andra gången i mitt liv begav jag mig bort till Temple of Litterature och jag måste säga att jag uppskattade templet mer vid detta andra besök. En förklaring till denna ökade uppskattning kan vara de vietnamesiska studenternas närvaro - majoriteten av skyltarna med infotexter är på vietnamesiska så med deras översättningar kunde jag ta till mig mer. Templet utgör Vietnams första universitet, och syftet var att utbilda landets stora tänkare [läs: elit, kungliga samt byråkrater] för att de skulle kunna bistå kungen med kunskap att styra landet på ett lämpligt sätt. Kvinnor var länge förbjudna att besöka templet. Templet är vidare tillägnat Konfucius och liknar templet i Qufu, Confucius födelseplats. Generellt sätt delar templet många estetiska drag med den kinesiska formgivningen och stilen, och jag greps av en oerhörd längtan av att bege mig tillbaka till det vackra och spännande landet Kina. Johan (vår asienexpert som kan kinesiska) var imponerad av det vietnamesiska stenarbetet, som ni ser på bilden nedan. Tyvärr var detta väldigt svårt att fotografera, men tagplattorna liknar små sköldpaddsskal!
Konfucius var en filosof levandes under åren 551–479 f. Kr. som ligger bakom Konfucianismen, vilken både kan beskrivas som filosofisk åskådning, statsideologi och religion. Tanketraditionen är utbredd i Asien, och har sitt ursprung i Kina där även Konfucius kommer ifrån. Konfucius principer har sitt ursprung i kinesisk tradition och tro, men är tillskillnad från Taoismen och Buddismen hierarkisk. Konfusianismen förespråkar stark familjelojalitet, förfädersdyrkan, respekt för äldre av deras barn och (i traditionella tolkningar) av fruar till sina män. Han rekommenderade även familjen som grund för det ideala samhällsstyret. Denna tanketradition lever fortfarande vidare i många asiatiska länder idag, däribland Vietnam. En tydlig hierarkisk ordning kan urskiljas i landet där Kommunistpartiet står överst i hierarkin i samhället som stort, och fadern står överst i familjen som samhällets minsta beståndsdel. Att ifrågasätta dessa auktoritärer finns således inte på kartan.


Balans är vidare ett genomgående tema för hela Asien. Ofta talas det om balans mellan himmel och jord, vilken ibland symboliseras av en trana ståendes på en sköldpadda. Vidare är vidskepligheten utbredd och många praktiker och ritualer har sitt urpsung i myter och sägner. Som denna gigantiska trumma som vi fick förklarat för oss skulle kunna väcka liv till döda ting och på så sätt kunde himmel och jord mötas.




Efter templet blev det Pho-lunch, igen. Till vår förvåning fick vi dock inte in någon nudelsoppa denna gång utan vi fick istället in tre andra rätter; vårrullar, "kuddar" och något friterat. Jag börjar nu misstänka att Pho inte är nudelsoppan utan själva nudeltypen som brukas i den, för den var en beståndsdel i alla rätter vi fick ut. Dessutom tror jag detta stället var sponsrat av Pepsi...









Kommentera